btn-facebook btn-boek-afspraak
Diëtistenpraktijk Valerie Smeets
Diëtistenpraktijk Valerie Smeets
Diëtistenpraktijk Valerie Smeets

boerenkoolstampot: boordevol calcium en lief voor de lijn

03/12/2015

Boerenkool is een echte wintergroente. Groene groenten bevatten doorgaans meer ijzer en magnesium. Boerenkool bevat dan ook nog eens extra veel calcium, lekker, vullend en goed voor je dus.

Onderstaand receptje is er eentje met vol vitamines, vezels en minder koolhydraten dan gewone stampot. Overheerlijk en gezond!

Voor 2 personen:

4 aardappelen

1 pastinaak

10 boerenkoolbladen

1 lepel olijfolie

peper, zout en nootmuskaat

 

Kook de aardappelen en pastinaak (in blokjes gesneden) gaar in een beetje gezouten water. 

Stoof de schoongemaakte boerenkoolbladeren ( blaadjes van de stelen trekken en grof snijden) in olijfolie in de wok of in een pot met een deksel. Kruid ze af met peper en eventueel een beetje zout.

Pureer de aardappelen en pastinaak met melk en kruid met peper en nootmuskaat.

Roer de koolbladeren onder de puree en breng verder op smaak als nodig.

Serveer met een lepel graanmosterd en combineer bijvoorbeeld met een stukje kip of kalkoen. Smakelijk!

nieuwer artikel
ouder artikel
icon-quote

Eet gezonder, niet minder!

> Valerie Smeets