btn-facebook btn-boek-afspraak
Diëtistenpraktijk Valerie Smeets
Diëtistenpraktijk Valerie Smeets
Diëtistenpraktijk Valerie Smeets

Haverbroodje

17/08/2015

Heerlijk broodje, zonder gist, weinig vet en zout. Ideaal voor een gezonde start van de dag. Vul aan met een kommetje yoghurt en een stuk fruit en je hebt een lekker en gezond ontbijt!

Dit broodje maakte ik met een "Vitality mix" (mix van verschillende gedroogde bessen) en stukjes pure chocolade (>72% cacao). Geen beleg meer nodig dus. 

Je kan ook je eigen variant maken door er bijvoorbeeld stukjes appel met kaneel of nootjes, of blauwe bessen,... aan toe te voegen. Je hoeft niet te kneden en het hoeft niet te rijzen. "Idiot proof" dus, zoals ze zeggen. :-)

Nodig voor het broodje:

200g havervlokken

50g bloem (eventueel volkoren)

theelepel bakpoeder

eetlepel natriumbicarbonaat

200ml halfvolle melk (of rijstmelk, amandelmelk, havermelk of sojamelk)

2 eieren

toevoeging naar wens (appeltjes; rozijntjes, noten,...) of gewoon puur.

Verwarm de oven voor op 180graden.

Vet een bakvorm in met een beetje margarine of wat zonnebloemolie.

Doe de havervlokken in de blender en mix tot meel. Voeg de bloem, het bakpoeder en natriumbicarbonaat toe. Roer goed onder elkaar. Voeg de melk en de eieren toe en meng.

Roer hetgene je graag wil toevoegen eronder. 

Doe het geheel in de bakvorm en zet gedurende een 50 minuten in de oven. Smakelijk!

Dit broodje bevat ongeveer 170kcal/100g. Een gezond ontbijt mag gemiddeld zo'n 400kcal bevatten. (150g van dit brood met een mespuntje minarine + 200ml magere yoghurt + 1 stuk fruit)

nieuwer artikel
ouder artikel
icon-quote

Eet gezonder, niet minder!

> Valerie Smeets