btn-facebook btn-boek-afspraak
Diëtistenpraktijk Valerie Smeets
Diëtistenpraktijk Valerie Smeets
Diëtistenpraktijk Valerie Smeets

tips om meer water te drinken

12/01/2015

Water hebben we nodig. Iedere volwassene zou dagelijks op zijn minst 1.5-2liter water moeten drinken. Het hydrateert ons lichaam, helpt afvalstoffen afvoeren en voldoende drinken geeft ons metabolisme een boost.

Fruitsappen en frisdranken bevatten veel suiker. Kies liever voor water, spuitwater en kruideninfusie.

Koffie en thee brengen ook vocht aan, maar hydrateren ons lichaam minder. Voldoende water drinken blijft de boodschap.

Probeer je ook niet nodeloos te forceren om heel veel te drinken. Controleer na het plassen je urine. Is de kleur helder drink je genoeg. Is de kleur donker? Dan drink je te weinig.

Hieronder tien tips om meer water te drinken:

  1. Verspreid je water goed over de dag

Probeer je vochtinname goed te spreiden. Dat is gezonder en het is ook gemakkelijker om aan je hoeveelheid water te komen. Een grote fles voor je neus motiveert minder dan 6 keer per dag een glas.

Je kan ook werken met 0.5liter flesjes. Wanneer je voormiddag, namiddag en ’s avonds een flesje soldaat maakt, zit je snel aan 1.5 liter.

2. Start de dag met 1-2 glazen water voor je ontbijt

 Dit zuivert je darmen en zet je metabolisme in gang. Je hebt meteen ook al 0.5 liter gedronken.

3.Drink telkens een paar slokken voor elke maaltijd en voor elk tussendoortje en na het tanden poetsen.

Alle kleine beetjes helpen. Maak een gewoonte om voor elke maaltijd, hoe klein ook wat te drinken. Na het tanden poetsen kan je nadat je je mond gespoeld hebt ook nog een paar slokken water drinken.

4.Probeer altijd water mee te nemen

Steek een flesje in je handtas of zet een flesje in de auto. Water bij hebben doet drinken.

5.Zorg voor een leuke kan of een leuk flesje

Een leuke kan of een handig flesje op je bureau of op het aanrecht zet meer aan tot drinken dan een grote fles.

6.Zoek uit welk water je lekker vindt

 Het mineralengehalte van het water bepaalt de smaak. Zo heb je hardere waters (Contrex, Evian,…) en zachtere waters.(Spa). Kraanwater smaakt van regio tot regio weer anders. Zoek uit welk water je het lekkerst vindt.

7.Zorg voor variatie

 Koop eens een ander merk, wissel water af met spuitwater (licht of intens bruisend), kies voor thee of zorg voor een smaakje.

Pimp je waterkan met schijfjes gember, citroen of limoen, schijfjes komkommer of blaadjes munt. Je kan ook (diepvries)fruit in je kan laten trekken voor meer smaak. Een lepeltje fruitsap (cranberry, citroensap,…) toevoegen kan ook

8.Vraag geen frisdrank uit gewoonte

 Frisdrank levert lege calorieën, behalve snelle suikers haal je er geen voedingsstoffen uit. Geen zin in water op restaurant of op café? Vraag dan een spuitwater of kruidenthee.

9.Verwar dorst niet met honger

 Bij een droge mond hebben veel mensen de neiging wat te eten. Drink altijd eerst een glas water. En leer je dorstgevoel herkennen.

10.Zorg voor een geheugensteuntje

Zet het alarm van je gsm, spreek een drinkmoment af met collega’s,… Een nieuwe gewoonte aanleren kost wat tijd.

 

nieuwer artikel
ouder artikel
icon-quote

Bewegen is belangrijk, dat weet iedereen. Geen zin? Denk eraan, de moeilijkste meters zijn die tot aan de voordeur!

> Valerie Smeets