btn-facebook btn-boek-afspraak
Diëtistenpraktijk Valerie Smeets
Diëtistenpraktijk Valerie Smeets
Diëtistenpraktijk Valerie Smeets

Zo houd je je aan je goede voornemens

03/01/2015

 

Heb jij goede voornemens? Zorg er dan dit jaar  voor dat  ze echt slagen!  Hier alvast enkele nuttige tips:

 

Beter één geslaagd voornemen, dan 10 voornemens die je niet kan waarmaken

Veel goede voornemens? Maak eens een lijstje en omcirkel één of twee voornemens die je het belangrijkst vindt. Het is bewezen dat mensen die maar één of twee voornemens maken hierin ook veel vaker slagen. Het is al moeilijk genoeg om deze waar te maken.

Realistische doelstellingen

Zorg ervoor dat je voornemen(s) realistisch zijn. Maak het jezelf niet té moeilijk. Wil je starten met sporten, maak dan bijvoorbeeld het voornemen om 2 keer per week een sportieve dag in te lassen in plaats van je voor te nemen om dagelijks de fitness in te duiken.

Maak een stappenplan

Het geheim van het bereiken van doelstellingen is een goed uitgewerkt stappenplan. Met 'Ik ga dit jaar 10 kg afvallen' bereik je waarschijnlijk niets. Na een paar weken zal het feit dat je nog zo ver van je einddoel verwijderd bent, je frustreren en de kans is groot dat je het er uiteindelijk bij laat zitten. Werk dus in fasen. Een voornemen als 'Ik begin ermee om deze maand 1 kg af te vallen' zal veel beter functioneren. Aan het einde van de maand heb je dan al een doelstelling bereikt.

Houd de resultaten bij

Noteer je resultaten in een dagboek. Schrijf op hoeveel je bent afgevallen, hoeveel dagen je al hebt gesport, hoeveel fruit je hebt gegeten,… Zo heb je een goed overzicht en houd je jezelf niet voor de gek!

Wees niet te streng voor jezelf

Zie een misstap (je hebt weer teveel gegeten, gesnoept, een week niet gesport) als een tijdelijke onderbreking van je plan en pak de draad weer op. Schuldgevoelens brengen je nergens, een positieve houding en goede moed brengt je veel verder.

Beloon jezelf

Stel jezelf kleine beloningen in het vooruitzicht als je weer een stap verder op de weg naar je doelstelling hebt gedaan. Beloon jezelf niet met eten, maar met iets leuks. Een klein cadeautje, iets leuks doen. Geef jezelf dat schouderklopje.

Maak gebruik van sociale controle

Vertel je vrienden en familie van je goede voornemen. Het feit dat zij op de hoogte zijn van jouw voornemen maakt het gemakkelijker om je eraan te houden. En soms heb je de hulp van huisgenoten of collega's nodig. Zo wil je niet dat je iedere avond een vette maaltijd of een grote zak chips wordt voorgezet als je op dieet bent.

Zoek bondgenoten en zoek begeleiding en steun

Zoek mensen op met hetzelfde doel. Samen sta je sterk! Een professionele begeleiding door een diëtiste kan je helpen op een gezonde manier je doel te bereiken, zodat de kans op herval ook kleiner wordt. Samen zoeken we naar een gezonde gevarieerde voeding die bij je past!

 

nieuwer artikel
ouder artikel
icon-quote

Een eetpatroon opbouwen duurt jaren, geef jezelf dan ook de tijd om het aan te passen...

> Valerie Smeets